[Event "Mecz o Mistrzostwo Świata"]
[Site "New York"]
[Date "2016.11.15"]
[Round "4"]
[White "Karjakin, Sergey"]
[Black "Carlsen, Magnus"]
[Result "1/2-1/2"]
[WhiteElo "2772"]
[BlackElo "2853"]
[Annotator "IM Piotr Nguyen"]
[PlyCount "187"]
[EventDate "2016.11.??"]
[EventCountry "USA"]
[SourceDate "2012.02.27"]
1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 a6 4. Ba4 Nf6 5. O-O Be7 6. Re1 {Główny wariant.}
(6. d3 b5 7. Bb3 d6 {było grane w 2 partii tego meczu i Sergey nie uzyskał
żadnej przewagi po debiucie.}) 6... b5 7. Bb3 O-O 8. h3 {System Anty-Marshall,
który w ostatnich latach jest bardzo rzadko grywany przez czołowych graczy,
ale kiedyś był dość często grywany przez Ananda.} ({Najpopularniejsze jest}
8. c3 {ale wówczas czarne mogą zagrać} d5 {Gambit Marshalla, który jest
bardzo głęboko przeanalizowany i ciężko tam odnaleźć przewagę dla białych.
Zespół Karjakina prawdopodobnie nie mógł odnaleźć tam ciekawego wariantu
lub znalazł, ale użyje go dopiero w późniejszych rundach 🙂}) 8... Bb7 9. d3
d6 10. a3 Qd7 11. Nbd2 Rfe8 {Pierwszy dłuższy namysł Sergeya (około 10
minut), ale wątpię aby nie miał przygotowanej tej pozycji. Raczej
potrzebował on chwili na przypomnienie sobie paru niuansów.} 12. c3 Bf8 {
Powstała bardzo typowa pozycja z partii hiszpańskiej.} 13. Nf1 (13. Ba2 Nd8
14. Nf1 Ne6 15. Ng3 c5 16. d4 $13 {Anand,V (2779)-Navara,D (2719) Wijk aan Zee
2007}) 13... h6 ({Dobrze wygląda również} 13... g6 14. Bg5 Bg7 15. Qd2 Nd8 16.
Bh6 c5 17. Ng3 Ne6 {z równą grą w partii korespondencyjnej która zakończyła
się pokojowo. Delizia,C-Quattrocchi,G (2358) ICCF 2011}) 14. N3h2 {Typowy
manewr z ideą Sg4, ale wydaje się, że białe nie są do końca gotowe na
bezpośredni atak. Chociaż dzięki temu pozycja się zaostrza i być może to jest
dokładnie to czego potrzeba Sergeyowi.} (14. Ne3 {byłoby naturalniejsze.})
14... d5 {Reagując dynamicznie w centrum na powolne manewry.} 15. Qf3 Na5 16.
Ba2 dxe4 17. dxe4 Nc4 {Okazuje się, że białe nie mają czasu na dalsze
manewrowanie i muszą zacząć działać w tym momencie.} 18. Bxh6 $5 {Bardzo
zobowiązujące posunięcie, białe zdobywają pionka, ale z uwagi na słabą
koordynację pozostałych figur stracą centralnego piona. Nigel Short na
Twitterze ocenił ten ruch jako bardzo chaotyczny.} (18. Ng4 Nxg4 19. hxg4 Qc6
{z przyjemną pozycją dla czarnych.}) 18... Qc6 {Broniąc skoczka na f6 i
atakując e4. Magnus prawidłowo ocenił pozycję i zamierza odbić piona
trzymając wszystko pod kontrolą.} (18... Nxe4 $6 19. Rxe4 Bxe4 20. Qxe4 gxh6
{i czarne zdobywają jakość, ale białe mają ogromną rekompensatę z uwagi
na osłabionego czarnego króla. Z reguły łatwiej grać takie pozycje
stronie atakującej.}) (18... Nxb2 $6 19. Bg5 $14) 19. Bxc4 $2 {Decyzja bardzo
trudna do zrozumienia, która bardzo zdziwiła komentującego Svidlera. Białe
oddają swoją najlepszą lekką figurę i Sergey z pewnością bardzo dobrze
o tym wie, zatem wytłumaczenie podjęcia tak drastycznej decyzji jest być
może niemożliwe.} (19. Bc1 Nxe4 {nie wygląda świetnie dla białych, które za
piona h6 tracą piona centralnego, ale po} 20. Ne3 {pozycja powinna być w
miarę równa mimo iż jest troszkę przyjemniejsza dla czarnych.}) 19... bxc4 {
Struktura czarnych jest teraz lekko zepsuta, ale w tej pozycji to para gońców
jest dużo istotniejsza. Ponadto pion na c4 bardzo ogranicza białe i otwarcie
linii b może w konsekwencji prowadzić do problemów z pionem b2.} (19... Qxc4 $2
20. Nd2 {i czarne nie odbiłyby piona.}) 20. Be3 Nxe4 21. Ng3 Nd6 {Bardzo
praktyczna decyzja. Carlsen chce przejść do prostej, znacznie lepszej końcówki.
} (21... Qg6 {było może ambitniejsze, ale łatwo jest rzucać takie oceny
nie siedząc przy szachownicy.}) 22. Rad1 Rab8 {podkreślając użyteczność
otwarcia linii 'b'} 23. Bc1 f6 24. Qxc6 {Białe nie mają użytecznych
posunięć i żeby w końcu ruszyć niefortunnie postawionego skoczka na h2 muszą
wymienić hetmany.} Bxc6 25. Ng4 Rb5 {przygotowując …f5 zdobywając przewagę
w centrum.} 26. f3 {Logiczny ruch przygotowując Sf2 i stawiając pionki na
kolorze gońca, którego białe nie posiadają, ale pozycja białych jest
bardzo zła tak czy inaczej.} f5 27. Nf2 Be7 {Czarne powoli poprawiają
ostatnią figurę, która na f8 obecnie nic nie robiła, a może przejść na
przykład na h4.} 28. f4 $1 {Zobowiązujący ruch, ale przy zbliżającym się
niedoczasie Sergey prawidłowo decyduje się na aktywną grę zanim czarne w
pełni zmobilizują wszelkie siły.} Bh4 29. fxe5 Bxg3 30. exd6 Rxe1+ 31.
Rxe1 cxd6 {Po forsownej operacji czarne utrzymują bardzo dużą przewagę, ale
przy redukcji sporej części materiału białe mają pewne szanse na
przetrwanie.} 32. Rd1 (32. Re7 {Wygląda aktywniej, ale po} Re5 {białe
muszą wymienić wieże na niekorzystnych dla nich warunkach} 33. Rxe5 (33. Bg5
Rxe7 34. Bxe7 Bf4 $17 {i grozi …Kf7 z następnym …Gc1}) 33... dxe5 $17 {
czarne poprawiają strukturę i z parą gońców powinny wygrać.}) 32... Kf7 (
32... Re5 {wygląda dobrze gdyż wieża już nie jest potrzebna na linii 'b' i
jest to pierwsza linia komputera, ale…} 33. Nh1 $1 (33. Kf1 Re6 $17) 33... f4
34. Nxg3 fxg3 35. Kf1 Be4 {Czarne mają ogromną przewagę, ale przy
różnobarwnych gońcach i w sytuacji gdzie czarne nie mają żadnego wolnego
piona (i nie widzę, żeby można było takiego wyrobić!) sprawy nie są takie
jasne.}) 33. Rd4 Re5 34. Kf1 Rd5 {interesujący manewr forsujący wymianę wież.
} 35. Rxd5 Bxd5 36. Bg5 Kg6 37. h4 {planując Sh3 z ideą blokady po czarnych
polach.} Kh5 38. Nh3 Bf7 39. Be7 Bxh4 40. Bxd6 {Generalnie wymiany
ułatwiają życie stronie broniącej się, ale w tym przypadku pionek d6 był
przyodstały, dlatego Magnus zdecydował się na jego wymianę.} Bd8 41. Ke2 g5
42. Nf2 Kg6 43. g4 (43. g3 {próbując bronić się po czarnych polach nie pomaga}
Kf6 44. Kf3 Bb6 45. Bb8 Bh5+ 46. Kg2 Be3 $19) 43... Bb6 {Gończe czarnych
zdominują tak otwartą szachownicę.} 44. Be5 a5 {niekoniecznie z planem …a4,
ale Magnus uznał że tam pionek będzie stał lepiej.} (44... Bd5 {wygląda
bardziej użytecznie, ale chyba nic nie zmienia.}) 45. Nd1 f4 $2 {Bardzo
kosztowny błąd. Magnus nie docenił możliwości obronnych w tej pozycji,
okazuje się, że białe dość łatwo zatrzymują pionka 'f', jedyną nadzieję
czarnych. Pozycja wydaje się nadal wygrana, ale właśnie to złudzenie by=/
+o zgubne…} ({Prawidłowe było} 45... Be6 46. gxf5+ Kxf5 47. Bg3 (47. Bd4
Bc7) 47... Bf7 $19 {i różnica jest bardzo duża. Po pierwsze pionek 'g' jest
bardziej oddalony i ciężej go zatrzymać, a po drugie goniec białopolowy ma
więcej swobody i może na przykład z pola h5 kontrolować kluczowe pola.}) 46.
Bd4 Bc7 ({Nie daje nic} 46... Bxd4 47. cxd4 {i skoczek z f2 lub c3 obroni
wszystkie ważne pola.}) 47. Nf2 Be6 48. Kf3 ({Białe w sumie nawet mogły
zagrać} 48. Bc5 $5 Bd5 49. Nh3 Bg2 50. Ng1 $1 Kf6 51. Nf3 {i tutaj remis jest
chyba prostszy.}) 48... Bd5+ 49. Ke2 Bg2 {Jest to bardzo ciekawa pozycja dla
współczesnych szachów przepełnionych analizami komputerowymi. Najlepsze
silniki (Komodo, Stockfish, Houdini) wskazują ogromną przewagę czarnych lub
wygraną. W istocie czarne oczywiście stoją lepiej, ale białe ustawiły
coś w rodzaju twierdzy i przy precyzyjnej obronie utrzymają remis niezależnie
od tego jak dobrze zagrają czarne.} 50. Kd2 Kf7 {Magnus próbuje wedrzeć się
królem do obozu białych poprzez pole a4.} 51. Kc2 Bd5 52. Kd2 Bd8 53. Kc2 Ke6
54. Kd2 Kd7 55. Kc2 Kc6 56. Kd2 Kb5 57. Kc1 Ka4 58. Kc2 Bf7 59. Kc1 Bg6 60. Kd2
Kb3 61. Kc1 {Magnusowi udało się przejść królem na b3 zgodnie z planem.
Pomimo dwóch przewag czyli słabości piona b2 oraz wolnego pionka 'f' czarne
nie mogą nic zrobić, gdyż jak się okazuje te punkty są zbyt blisko siebie i
białe mogą je obronić.} Bd3 $5 62. Nh3 Ka2 63. Bc5 Be2 64. Nf2 Bf3 65. Kc2
Bc6 66. Bd4 Bd7 67. Bc5 Bc7 68. Bd4 Be6 69. Bc5 f3 {czarne przesuwają piona,
ale dalej nim nie pójdą…} 70. Be3 Bd7 71. Kc1 Bc8 72. Kc2 Bd7 73. Kc1 Bf4
74. Bxf4 gxf4 75. Kc2 Be6 76. Kc1 Bc8 77. Kc2 Be6 78. Kc1 Kb3 {Magnus musi
powrócić królem na skrzydło królewskie, ale wówczas białe również
zaktywizują swojego króla.} 79. Kb1 Ka4 80. Kc2 Kb5 81. Kd2 Kc6 82. Ke1 Kd5
83. Kf1 Ke5 84. Kg1 Kf6 85. Ne4+ Kg6 86. Kf2 {białe mogą nawet oddać piona
z g4, ale przy aktywnych figurach i słabych pionkach czarnych remis jest
dość prosty.} Bxg4 87. Nd2 Be6 88. Kxf3 Kf5 89. a4 Bd5+ 90. Kf2 Kg4 91. Nf1 Kg5
92. Nd2 Kf5 93. Ke2 Kg4 94. Kf2 {Kolejny maraton, kolejna partia gdzie Magnus
uzyskuje pozycję, którą powinien wygrać, ale wynik pozostaje bez zmian, a
koniec końców to właśnie „wynik idzie w świat”. Ciężko zrozumieć grę Sergeya
w debiucie, zagrał on co prawda dla kibiców ciekawie, ale bardzo
nieodpowiedzialnie. Następnie bronił się znakomicie zaś Magnus być może był
zbyt pewny siebie i z pewnością jest bardzo sfrustrowany rozwojem wydarzeń.}
1/2-1/2
Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis