Absolutne podstawy gry w debiucie

 

Jak większość szachistów wie, partię można podzielić na trzy części:
1. Debiut
2. Gra Środkowa
3. Końcówka

Nie ma sensu rozwodzenie się nad tym, który z etapów jest najważniejszy, ponieważ tego po prostu nie da się określić. Każdy szachista powinien rozwijać się równomiernie!

W tym artykule podzielę się z Tobą moją wiedzą i przemyśleniami na temat początkowej fazy partii.

To rzeczy, o których Ci napiszę (i opowiem!):

1. Podstawowe zasady gry w debiucie
2. Często popełniane błędy debiutowe
3. Przedstawię trzy partie, ze szczegółowymi objaśnieniami – odpowiem na pytania co? i dlaczego?
4. Zadam Ci pracę domową, której wykonanie pozwoli Ci utrwalić zdobytą tutaj wiedzę!

Miłego czytania (i oglądania!).

 

 

Podstawowe zasady gry w debiucie

1. Zajmuj centrum
Co to jest “centrum szachownicy”? Są to cztery centralne pola e4-d4-e5-d5 (zaznaczone na diagramie na zielono).

Dlaczego zajmowanie centrum jest takie ważne? Dzięki temu, że masz pod kontrolą centralne pola, Twoje figury są bardzo aktywne i nie przeszkadzają sobie wzajemnie.

2. Rozwijaj lekkie figury

Co to są “lekkie figury”? Skoczki i gońce, ciężkimi figurami nazywamy hetmany i wieże.

Dlaczego ciężkie figury powinny poczekać, aż lekkie figury wejdą do gry? Sprawa jest prosta, kiedy hetman wcześnie wkroczy do akcji to stanie się celem dla lekkich figur przeciwnika. Podobna sytuacja jest z królem – w debiucie króla zabezpieczamy, a dopiero w końcówce należy go wprowadzić do walki!

3. Zabezpiecz króla

Co to jest “król”? Właściwie powinienem zapytać – czym jest król? Jest to najważniejsza figura na szachownicy, a wokół króla rozgrywa się cała akcja. Tylko mat może skończyć partię, tutaj przechodzimy do kolejnego pytania.

Dlaczego należy zabezpieczyć króla? Odpowiedź jest niezwykle prosta – aby nie dostać szybko mata!

W jaki sposób najlepiej zabezpieczyć króla? Odpowiedzią jest roszada (krótka lub długa).

 

 

Często popełniane błędy debiutowe

Tutaj właściwie można odwrócić te trzy poprzednie zasady i pokazać to na przykładach!

  •  Zawodnik nie zajął centrum

  • Zawodnik nie wprowadził lekkich figur do gry
    1. Wprowadził do gry ciężkie figury

          2. Stracił czas na bezsensowne ruchy pionami

  • Zawodnik nie zabezpieczył króla (monarcha pozostał w centrum)

Teraz, kiedy już dowiedziałeś się jakie szachiści popełniają błędy, będziesz wiedział czego się wystrzegać!

 

 

Komentarz do przykładowych partii

Jakiś czas temu wypuściłem ankietę odnośnie tego “co chcielibyście oglądać”. Często pojawiającą się odpowiedzią było – “partie z prostymi wyjaśnieniami”.

Postanowiłem połączyć to z poradnikiem debiutowym – poniższe partie to nic innego jak przykłady poprawnej gry debiutowej, która przyniosła zadziwiająco dobre rezultaty!

1. Partia 1 – proste zasady działają!


2. Partia 2 – czasem warto nagiąć zasady, dla konkretnego celu!


3. Partia 3 – czasem warto poświęcić pionka, aby szybciej zrealizować cele debiutowe!

Podsumowanie

Debiut jest bardzo ważną fazą partii, więc należy go dobrze opanować. Podane przeze mnie zasady były tymi “klasycznymi” – myślę, że to dobry punkt wyjścia do nauki szachów bardziej nowoczesnych! Jeżeli znasz wszystkie wyżej wymienione partie, a mimo to dostajesz marne pozycje to może zbytnio “kombinujesz”? Może czas spróbować głównych linii – LINK

Praca domowa

Bierna nauka to już połowa sukcesu (znaczy, że chcesz wiedzieć więcej!). Jednak jest to dopiero pierwszy krok! Aby w pełni utrwalić tą wiedzą i nauczyć się ją stosować musisz zmusić swój mózg do wysiłku!

1. Weź swoje ostatnie 10 partii granych tempem klasycznym (jeżeli takich nie posiadasz to weź dowolne inne)
2. Prześledź debiut i staraj się wyłapać popełnione przez siebie błędy (odstępstwa od trzech reguł!)
3. Przed rozegraniem kolejnej partii przypomnij sobie 3 najważniejsze zasady gry debiutowej i zastosuj je w praktyce!

Wszystkie pliki pgn są do pobrania pod LINKIEM

Mam nadzieję, że podobał Ci się artykuł, bo włożyłem w jego stworzenie masę pracy! W komentarzy napisz czy i co Ci się podobało, oraz własne uwagi/przemyślenia na temat gry debiutowej!

 

Sugestie na kolejne artykuły mile widziane!!!

Autor

Szachy oraz gadanie to dwie rzeczy, które kocham robić, dlatego kariera instruktora oraz zawodnika to był dla mnie jedyny słuszny wybór! Mówiąc prościej: kocham to co robię i uwielbiam się tym dzielić z innymi. Mam nadzieję (i mocno wierzę!), że moje umiejętności trenera oraz zawodnika nadal będą się rozwijać i doskonalić dzięki czemu moje artykuły będą dla Ciebie coraz ciekawszym źródłem wiedzy! Poniżej znajdują się przyciski (linki) do mojego bloga, strony na FB i wszystkich moich artykułów!

Comments

comments

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*